söndag 2 november 2008

Förebilder

Det blir inget NaNoWriMo för mig i år i alla fall. Dels för att jag inte riktigt hann klart med "Kalla mig Charlie!" - jag har över hundratusen ord nu men är fortfarande bara på kapitel trettiosex av planerade fyrtio. Dels för att jag helt enkelt inte känner för det. Jag hade tänkt delta för att motivera mig att snabbt få ihop ett första utkast till nästa roman, men nu är jag så inne i arbetet på "Kalla mig Charlie!" och sedan känner jag mer för att bearbeta de gamla. "Fru Vilhelm Wolff" behöver bli längre för att likna en riktig roman och det är väl lika bra att se över "Riksettan" också innan jag skickar den till ett nytt förlag. Jag har ju ändå ingen chans att få mer än en roman åt gången utgiven, så varför stressa med att få färdigt nästa? Jag ska vänta och se vilken av alla mina romanidéer jag känner mest för att kasta mig in i när jag är klar med bearbetandet av de gamla...

Nu när jag har lagt upp en bild på mina förebilder till Charlie och Isidor kan det kanske vara lämpligt att lägga upp några bilder som inspirerar mig till min andra huvudperson, Verner. Verner är akademiker och jag tänker mig honom som något i stil med karaktären Wesley, spelad av Alexis Denisof, i teveserierna Buffy och Angel. Framför allt den propre Wesley i Buffy och första säsongen av Angel, inte så mycket den skäggstubbige tuffing han utvecklas till senare.


En annan förebild till Verner är Ichabod Crane, här gestaltad av Johnny Depp i "Sleepy Hollow". Johnny Depp är egentligen alldeles för bildskön för att likna min Verner, men jag tycker om och inspireras av hans tolkning av den rationelle, lätt löjlige och inte särskilt traditionellt maskuline vetenskapsmannen Ichabod med en drömsk sårbarhet under den tillknäppta ytan.


Till utseende och utstrålning passar också Jeremy Irons, här som psykotiskt symbiotiska tvillinggynekologer i "Dead Ringers". Den mindre självsäkre och utåtriktade tvillingen Beverly som sköter forskningen medan hans bror Elliott håller talen och charmar patienterna påminner om Verner, även om Verner aldrig skulle spåra ur så som Beverly gör. Jeremy Irons roll i "Brideshead Revisited", där han spelar en medelklassyngling som blir involverad med en katolsk adelsfamilj, är också en inspirationskälla. Verner är inte så självsäker som denne Charles Ryder, men han är en uppkomling ur lägre medelklassen (fattig hantverkarfamilj) som på liknande sätt dras in i överklassens liv.

Inga kommentarer: