tisdag 17 februari 2009

Prioriteringar

Jag kommer inte att delta i det "Bok-SM" som nu går av stapeln på Kapitel1. Jag tycker helt enkelt inte om tävlingens upplägg eller "tonen" i det hela. Jag gillar inte att Piratförlagets samarbetspartner för tävlingen är Aftonbladet och jag är väldigt skeptisk till att låta deckare, memoarer, kåserier, novellsamlingar och fantasyepos tävla med "vanliga" romaner i en enda röra. Dessutom gillar jag personligen inte hela jippogrejen med prisutdelningsgala och allt, men det är ju en smaksak!

Jag har också tagit bort de smakprov på mina romaner jag hade laddat upp på Kapitel 1. Jag har funderat på det ett tag men tvekat på grund av kommentarerna jag har fått. Det som avgjorde saken var att det har dykt upp annonser på sidan i och med "Bok-SM", och det vill jag inte att mina texter ska förknippas med. Jag har ju min egen, annonsfria hemsida med smakprov.

Jag tänkte inte heller rösta i tävlingen, eftersom jag inte har tid att titta på samtliga bidrag som jag tycker att jag i rättvisans namn borde. Men så läste jag en del bidrag på måfå och hittade ett par jag tycker är värda att rekommendera, så nu röstar jag i alla fall. Egentligen tycker jag inte att mina favoriter är färdiga för utgivning - de är snarare lovande men så obearbetade att jag som förlagsredaktör skulle skriva ett utförligt och uppmuntrade refuseringsbrev. De bästa och färdigaste manusen jag har läst på Kapitel 1 tidigare är inte med i själva tävlingen, och det förvånar mig egentligen inte. Författare som har kommit så långt har väl egentligen ingen anledning att fördröja publiceringsprocessen genom att delta i en sådan här tävling i stället för att skicka manuset direkt till förlag.

Det är så mycket på jobbet nu att jag inte har tid med min planerade bearbetning av "Fru Vilhelm Wolff", än mindre att vara aktiv på Kapitel1. Om jag verkligen ville skulle jag ju kunna delta i "Bok-SM" ändå - "Fru Vilhelm Wolff" klarar minimilängden även i befintligt skick. Men jag vill inte, jag föredrar att vänta tills jag har hunnit bli klar med bearbetningen. Jag hoppas att det ska lugna ned sig på jobbet snart! Även utan tävlingens deadline att tänka på vill jag ju bli klar med "Fru Vilhelm Wolff" snart, få det undanstökat och börja på nya projekt!

Sedan jag bloggade senast har jag fått två helt nya romanidéer som jag naturligtvis i vanlig ordning vill ta itu med genast! Den ena har jag redan bestämt mig för att delta i NaNoWriMo i år med, den har ett sådant blygsamt format som känns lagom för den kortroman man ska hinna med under månaden, naturligtvis med någon månad till avsatt för bearbetning efteråt. Researchen måste jag stöka undan i förväg och otålig som jag är har jag redan påbörjat mina efterforskningar och planeringen av upplägget.

Den andra vet jag inte när jag ska ta itu med. Jag hade ju bestämt mig för att börja skriva på en av mina äldre idéer efter "Fru Vilhelm Wollf" men nu har min entusiasm för den historien svalnat och jag är alldeles inne i den nya. Idén fick jag idag och jag har redan kastat ned över tre tätskrivna sidor om den i mitt Worddokument med romanidéer. Många av temana har fascinerat mig länge, och äntligen fick jag en uppenbarelse om hur jag skulle kunna använda och fläta ihop dem! Attans också. Allt utom ett projekt måste vila, och många har redan vilat länge nog, tillräckligt länge för att jag ska ha förlorat den där första entusiasmen när idéerna stockar sig i huvudet och man önskar att man bara kunde skriva hela romanen direkt.

Och så var det det där med tid, att få tiden att räcka till ens till ett romanprojekt. Elaka läsare kan förstås invända att jag tydligen har tid att blogga. Ja, men lönearbete tar kraft och inte bara tid och att blogga kräver helt enkelt mindre energi och koncentration än att försöka prestera något skönlitterärt. Men det kanske bara är som jag försöker ursäkta mig själv inför mig själv...

4 kommentarer:

Bobbi sa...

Haha fast jag håller med dig - mitt bloggande ökar i takt med att det mer seriösa skrivandet minskar pga trötthet.
Hoppas det lugnar ner sig på ditt jobb så att du snart får ta dig an dina manus och nya idéer! :)

Stella Sandberg sa...

Tack - hoppas jag med!
Ja, olika aktiviteter är ju inte utbytbara hur som helst, bara för att man i teorin skulle kunna byta ut, säg, att slösurfa mot att skriva roman så kanske det inte går i praktiken för att man inte har energin som krävs till det...

www.malinrocaahlgren.com sa...

Hej. Först , skönt att du skrev sådär om kapitel 1 , jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Hade mitt kapitel1 där ett tag, 1 vecka kanske och det var enough.

Sen, intressant med erotiska noveller. Jag har blivit förfrågad om att vara med och skriva en erotisk samling och har aldrig gjort det förut, förutom några sexscener i min roman, så jag ska nog titta lite på hur du gjort! :D

Stella Sandberg sa...

Hej Malin, kul att du har hittat till min blogg!
Jag funderar också på att börja skriva erotik även på svenska... Det verkar finnas större möjligheter att få det utgivet än jag först trodde, med tanke på att den svenska marknaden är såpass liten.