lördag 27 januari 2007

Man ska inte ropa hej...

...innan man har kommit över bäcken, men jag kan ändå inte låta bli att skriva ett inlägg om att jag äntligen har fått svar från det första förlag jag skickade manus till! De är intresserade av mitt andra manus, med arbetsnamnet "Fru Vilhelm Wolff", som utspelar sig kring sekelskiftet 1900 i Stockholm. Jag borde kanske inte skriva det om det ändå inte blir något av, men jag är beredd att arbeta om manuset efter deras önskemål så det ska nog inte vara några problem. Förhoppningsvis inte.

Tid är ett problem, som alltid. Jag har inte hunnit mer än halvvägs på "Riksettan" som jag hade tänkt redigera klart innan årsskiftet, men jag skriver i alla fall igen. Nu är frågan om jag ska släppa allt jag har för händer för att omarbeta "Fru Vilhelm Wolff" i stället. Det är förmodligen ingen vidare bra idé, en sak i sänder. Först och främst ska jag höra vad det är de vill att jag ska ändra, mer i detalj. Synd att jag inte kan skriva på heltid, men om jag kunde det skulle jag förmodligen inte arbeta särskilt effektivt i alla fall. Nu kan åtminstone skrivandet fungera litet som en rolig distraktion från annat arbete, även om det är svårt att ha tid och ork kvar till det också.

Jag inser allt mer hur långsamt jag egentligen skriver. Jag kan sitta i timmar och bara få ned några stycken, resten av tiden går åt till att fundera, göra research och smita undan arbetet. Då är det i och för sig så gott som färdig text jag producerar. Jag kan inte skriva hastigt och lustigt utan att titta tillbaka och tänka att jag ska finputsa senare. Det måste bli rätt med en gång, både språkligt och när det gäller logik, sammanhang och historisk korrekthet. Inte för att jag är jättenoga med researchen, jag förhåller mig ganska fri, men om det inte är historiskt korrekt måste det vara medvetet fiktivt i stället, det får inte bara vara gissat eller omedvetet felaktigt.

Jag önskar att jag kunde skriva idag, men jag har annat, tråkigare arbete att göra. Som jag borde göra nu i stället för att skriva blogginlägg, så att jag kanske får en stund över till mina manus ikväll...

Önska mig lycka till med publiceringen!

6 kommentarer:

Johanna Wistrand sa...

Hej Stella!

Vad roligt att hitta en till författarlogg/blogg! Och en sekelskiftskildrare! Jag är verkligen hemskt nyfiken.
Lägger in en länk på din logg i min blogg :-)
Har förreten svarat på din kommentar där.
Jag har en bok som jag fyndat på loppis från, 1896, den heter "Mälardrottningen", känner du till den? Fast det vimlar säkert av såna publikationer.

Johanna Wistrand sa...

Hej igen Stella!

Kan du maila mig på:info@mutimanus.se?
Vore kul att diskutera vidare per mail.

Såg att du har skrivit ett Harlequinmanus - spännande! Jag har en skrivarkompis som ocks gör det, ni kanske kan ha utnyte av varandra?

Har du läst biografin om Frida Uhl, Strindbergs andra hustru? Jättebra tycker jag. Den heter "En grym bankett"

Johanna

Helena sa...

Grattis! Det låter väldigt spännande. Lycka till, hoppas allt går bra.

Stella Sandberg sa...

Tack tack!

Anonym sa...

lycka till! Vilka toppennyheter!

Stella Sandberg sa...

Tack Marita!