torsdag 22 januari 2009

Kritik

Nu har jag äntligen vågat mig till Kapitel1 för att läsa kommentarerna jag har fått där. Ironiskt nog gjorde jag det bara för att undvika att jobba på "Fru Vilhelm Wolff" - det var visst det enda som kunde lura dit mig! Men det var nog bra att få det gjort, så att inte uppskjutandet gör det ännu värre. För inte var det så farligt. Nu när jag har läst de första kommentarerna tror jag att jag lättare kan läsa eventuella nya, även om de skulle vara mer kritiska.

Förutom övervägande bra betyg och en del nyttiga anmärkningar om historisk korrekthet fick jag ganska enhetliga kommentarer i den här stilen att fundera över:

"Välskrivet men finns det någon marknad för den här sortens berättelser?"

"Du skriver i den käcka hurtiga stil som kännetecknar en del av den tidens litteratur och film och det lyckas du bra med."

"Det enda negativa känner jag är att det är lite varning för Thor Modén."

"Bara det blir lite mer inre liv i figurerna också efterhand kommer jag att bli nöjd."

Vad gäller marknadspotentialen för käcka historiska pastischer - tja, det är inget annat att göra än att hålla tummarna, för jag har helt klart "hittat min röst"! Vad gäller själva käckheten, med positiva konnotationer till humor och mindre positiva till ytlighet, förstår jag precis vad som menas. Å ena sidan är det absolut avsiktligt, å andra sidan vill jag ju inte att mina historier och karaktärer ska vara enbart komiska. För själv älskar jag ju verkligen mina karaktärer och bryr mig mycket om dem, och jag vill ju att läsaren ska göra det också, trots att de kan synas en smula "platta" och tillskruvade.

Jag tror att den balans mellan nästan slapstickartad komik och gripande allvar som jag försöker eftersträva är vanligare i teveserier och filmer än i litteratur. Joss Whedons teveserier är utmärkta exempel - de kan vara samtidigt mycket mörka i grundtonen och ha en litet nördig och töntig humor i karaktärernas samspel och missöden. De flesta av hans karaktärer är komiska, men aldrig bara komiska, alltid älskvärda också. Och/eller skräckinjagande och/eller respektingivande &c. Det är den magiska balansen jag skulle vilja uppnå. Och i brist på det: hellre ren och skär käckhet än någon banal slentrianångest som ställföreträdare för "djup"! Men där är jag rädd att majoriteten av den läsande publiken inte alls håller med mig, och vi kommer åter till frågan om marknad...

Så fick jag en kommentar som stack ut och var alldeles oväntad, nämligen:

"Du har en alldeles speciell känsla för att skildra action, som kan vara extremt svårt i text."

Det gjorde mig både glad och förvånad. Jag har nämligen inte alls själv någon uppfattning om att jag skulle vara särskilt bra på att skildra action. Jag tycker tvärtom att det är svårt och oroar mig alltid för att inte lyckas få till spänningen i de actionsekvenser som råkar ingå i handlingen. Men tydligen är det åtminstone någon som tycker att jag har lyckats! Det känns skönt.

P.S. Om det är någon från Kapitel1 som skulle ha något emot att bli citerad här i bloggen (trots att kommentarerna redan ligger på en offentligt tillgänglig hemsida) och/eller vill att jag ska nämna namn i stället för att citera anonymt så är det bara att säga till!

4 kommentarer:

Saga Torstensson sa...

Ibland är det svårare att försvara en personlig stil än en som inte är så personlig. Det är svårare än att vara bra än att vara rätt, om man så säger. (Thor Modén - hallå!) Det är bara en sak som oroar mig. Om inte du blir utgiven på ett stort förlag - vad finns det då för hopp för en 24-årig nobody från Halmstad?

Kram!

Saga Torstensson
(För övrigt författare till en av de ovan citerade läsarkommentarerna; gissa vilken.)

Stella Sandberg sa...

Tack för all din uppmuntran, Saga! Men själv tog jag inte illa vid mig av Thor Modén-kommentaren. Jag skulle bli betydligt mer beklämd om någon liknade min stil vid valfri deckardrottnings...
Jag tror absolut att det finns hopp för dig. Skräck är ju hett i Sverige nu och det lilla jag har läst av dig har varit väldigt effektivt berättat. Det framgår också tydligt av din blogg att du vet vad du vill med ditt skrivande, vad du gillar och inte, och det tror jag är en fördel! Sedan kanske du behöver lite större visioner för att bli utgiven i bokform - romanlängd eller åtminstone längre noveller - men dina korta skräckhistorier är bra övning!
För övrigt är väl jag lika mycket X-årig nobody från X-stad som du...

Saga Torstensson sa...

Jag har inte upptäckt det här förrän nu. Tack! Jag tror du har helt rätt. Jag är som ett demoband som gillar att lattja i replokalen. Kanske borde man samla sig och göra något vettigt någon gång. Ha det bra!!

Stella Sandberg sa...

Tja, "vettigt", att skriva noveller för sitt eget höga nöjes skull är väl också vettigt! Men om man ser rent krasst till publiceringsmöjligheterna skulle jag gissa att det som debutant är svårt att komma dragande med en samling kortnoveller, att det är lättare att marknadsföra en sammanhängande historia. Men det är bara en aning jag inte har något faktaunderlag för!