söndag 20 april 2008

Min nya bana som eroticaförfattare

Oj oj, vad tiden går, nästan fem månader sedan mitt senaste blogginlägg! Jag har helt enkelt inte haft någon tid över vare sig till att blogga eller till att skriva något att blogga om. Jag har heller inte hört något från förlagen, och jag har inte själv hört av mig igen - jag vill inte tjata när jag själv inte säkert vet om jag hinner bearbeta några manus för tillfället. Nu är det över ett år sedan jag skickade "Riksettan" till förlag nummer 2 och jag har fortfarande inte hört något, inte ens en bekräftelse på att de har fått det. Vad gäller förlag nummer 1 var det över ett år sedan de hörde av sig och sade att de faktiskt hade läst manuset och på det hela taget tyckte att det var bra. Det verkar ju inte som att de tänker ge ut det i alla fall, eftersom jag inte har fått några mer detaljerade instruktioner om vad de vill att jag ska ändra...

Tycker ni att det är dags att jag ger upp och skickar mina manus till annat förlag? Tyvärr är nog marknaden för den typ av historiska kärleksromaner jag skriver inte särskilt stor i Sverige, så urvalet förlag som kan tänkas vara intresserade är begränsat. Jag riktade in mig på dem jag verkligen trodde på, men kanske att det är bättre att vända sig till de största och mest väletablerade förlagen först - de svarar väl i alla fall och tackar nej inom rimlig tid, så vet man!

Apropå den begränsade marknaden i Sverige så har jag faktiskt skrivit något nytt sedan sist. Den erotiska tonen i flera av texterna jag skrev till min hemsida sporrade mig att försöka mig på erotiska noveller, och eftersom den svenska marknaden är så liten har jag skrivit dem på engelska för att kunna skicka dem till amerikanska antologier. (Se länken till Erotica Readers Resources i menyn till höger för "call for submissions", om du själv får lust att försöka!) Det är inte som att skriva på modersmålet förstås, jag tror inte jag skulle kunna skriva en hel roman på engelska och få till nyanserna och tonen. Då skulle jag dessutom behöva låta dem utspelas utanför Sverige och skippa referenserna till svensk kultur och historia, och det vill jag inte. Men just vad det gäller erotica är det nästan en fördel med det främmande språket - det känns mindre genant att använda explicit sexuella ord på engelska. Och tydligen behärskar jag det tillräckligt bra, för nu har jag faktiskt fått veta att en av mina noveller kommer med i en antologi... Jag återkommer med detaljerna när allt är klappat och klart.

Jag har faktiskt fått ihop ett par tusen till ord på "Kalla mig Charlie!" också. Det går långsamt och oregelbundet, men det går... Jag lever med den romanen i huvudet, karaktärerna är som kära gamla vänner och jag skulle gärna vilja umgås med dem och skriva färdigt deras historier om jag bara hade lite mer tid över... Jag är inte den som kan skriva på en kvart eller ens en timme, jag behöver kunna sitta framför datorn i lugn och ro och komma in i det, gärna avsluta ett kapitel. Eller också ligger jag i sängen och tjuvlyssnar på mina karaktärers dialoger som håller mig vaken och vill bli ihågkomna eller nedskrivna, när jag borde sova för att stiga upp tidigt och jobba.

Här är en tanke: tänk om jag skjuter upp färdigställandet av romanen för att jag inte vill ta avsked av dem? Det vore så hemskt att bestämma mig för att romanen var avslutat och sedan komma på de mest fantastiska scener som borde ha varit med i den! Men då kan jag förstås skriva dem som scener till hemsidan... Eller låta dem dyka upp i marginalerna till en annan roman - alla mina romaner utspelar sig i samma universum, nämligen, om än på skilda tider och platser. Jag tilltalas av tanken på böcker som har kopplingar till varandra utan att vara en regelrätt serie eller ha samma huvudperson. Exempelvis dyker en av mina huvudpersoner från "Kalla mig Charlie!" upp i en biroll i "Riksettan", som utspelar sig tio år senare. Hur är det med er andra som skriver, är varje bok ett avslutat helt eller glider de in i varandra? Har ni svårt att ta avsked av era karaktärer och historier, eller blir ni hjärtligt trötta på dem?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan,
jag känner precis som du när det gäller karaktärerna - man vill hålla dem kvar och gärna röra sig i det universum man vet att ens gamla "vänner" finns kvar i, någonstans.

Jag har avslutat ett romanmanus ganska nyligen, och håller nu på med mitt andra. De två berättelserna utspelar sig delvis i samma stad och rör sig runt samma kretsar av människor, men jag har bestämt mig nu för att inte låta karaktärerna från den första dyka upp i den andra, även om det är lite lockande. Jag har också bestämt mig för att de två manusen, plus ett (förhoppningsvis) kommande, blir en slags trilogi som har det gemensamt att de kretsar kring liknande teman, samt att de utspelar sig i samma område och tid. Jag tycker om att det finns någon koppling mellan berättelserna.

Men efter de tre böckerna (har stora planer som du hör) har jag tänkt att försöka "slita mig" och skriva om någonting helt annat. Får se om det går! :D

Hälsningar Bobbi

Stella Sandberg sa...

Hej bobbi, vad roligt att höra dina kommentarer! Jag var rädd att jag inte skulle ha en enda läsare kvar efter det långa uppehållet...
Vad är den gemensamma miljön för din romantrilogi, nutiden, Sverige, realism, eller något helt annat? Om du inte kan hålla dig kan du ju alltid ytterst subtilt låta dina gamla karaktärer dyka upp genom att någon av de nya ser dem i förbifarten utan att veta vem det är! Har du skickat den färdiga romanen till något förlag?
Stora planer ska man ha! Jag har enorma planer på ett helt universum befolkat av olika romaner som spänner över sjuttonhundratal till nittonhundratal, varav de flesta säkert aldrig blir skrivna. Men det behöver aldrig bli tråkigt i alla fall, variationen inom "samma" universum är enorm, men jag kan ändå slänga in någon gammal vän på ett hörn om bara människans livslängd tillåter det. Det jag inte kan få in i samma fiktiva universum är väl fantasy och science fiction, men jag har ändå aldrig varit intresserad av att skriva inom de genrerna. Tycker att historien och naturlagarna ger tillräckligt med konstnärlig frihet!

Anonym sa...

Jo jag brukar kolla alla som har sina bloggar listade på Romanloppets blogg då och då... Det är så kul att följa hur det går för andra som skriver! Men jag bloggar inte själv om mitt skrivande även om jag ibland gör inlägg om det i min livejournal.

Den gemensamma miljön är att berättelserna utspelar sig i och omkring Malmö... i nutid, men de cirklar också kring människor som tillhör vissa subkulturer (kopplade till olika musikscener), och då framför allt goth och metal. Temana berättelserna cirklar kring är bl a identitet och sexualitet. Så det blir en massa drama både inuti och omkring karaktärerna. :)

En del av historierna jag skriver på har jag burit med mig sedan jag var tonåring, men när jag började sätta dem på pränt för ungefär ett år sen bestämde jag mig för att låta dem utspela sig i nutid. Jag tycker om att skildra sådant som subkulturer på ett nästan journalistiskt sätt, och då passade det att kunna hämta in information från omgivningen.

Det låter väldigt härligt att ha det där universumet att plocka ut berättelser ifrån, det blir en sådan rikedom på något sätt! Är de noveller du skriver (erotica) också en del av detta universum, eller är de fristående?
Vad kul att en av dem ska publiceras!

Anonym sa...

Just det, glömde svara på om jag skickat till förlag, och ja, det har jag. Väldigt nyligen - för ca 10 dagar sedan - skickade jag det första manuset till de tre största förlagen. Tänkte att jag börjar där, så får man se. Hoppas de svarar inom den tid de påstår (1-3 månader).. :)

Stella Sandberg sa...

Hej igen Bobbi! Ja, det är roligt att följa andra författare.
Temat för dina böcker påminner mig lite om vad jag skrev när jag var kring tjugo, historier mer förankrade i min egen verklighet. Jag slutade skriva sedan, jag tror att det blev på för dödligt allvar för att vara roligt. När jag återvände till skrivandet var det mer som på lek, med miljöer, historier och karaktärer som "får" vara klichéartade och over-the-top, Jag har inte så höga krav på mig själv att göra "rättvisa" åt något (vad det nu var, sanningen om en subkultur, en karaktärs inre liv eller en livsåskådning) För mig har bytet av genre och inställning visat sig enormt produktivt! Jag var nog inte rätt person att skriva den tidigare typen av mer "seriösa" böcker, jag "ville" göra det men jag tror kraven var för höga för att jag verkligen skulle genomföra det och så satt jag där med diverse havererade projekt i skriande behov av bearbetning... Nu har jag mer inställningen "äsch om man skulle försöka sig på en veckotidningsföljetong", som jag definitivt skulle ansett mig för god för tidigare!
Jag önskar dig all lycka med dina romaner! Att döma av de debutromaner som ges ut i Sverige nu tror jag chanserna är goda för den typ av historier och teman du beskriver, men det vet jag förstås inget säkert om!
Så du skickar till flera förlag samtidigt? Det har jag inte ens tänkt på att göra, men det är sant, svenska förlag brukar ju inte nämna något om att det skulle vara opassande, så varför inte? Men om de större förlagen verkligen svarar inom 3 månader kan jag nog stå ut med att vänta och ta ett i taget. Jag ska nog göra det också. Småförlag med en mer passande utgivningsprofil i all ära, hur länge som helst kan man inte vänta på svar!
Angående erotican: det blir lite annorlunda när jag skriver på engelska och historierna utspelar sig utomlands, men tekniskt sett skulle det kunna vara samma universum (det vill säga "världen", 1700-2000). Ett par av dem är faktiskt mer utarbetade och explicit erotiska versioner av episoder från hemsidan.