söndag 28 oktober 2007

Stella Sandbergs Hemsida

Förlagen hör ju aldrig av sig, så nu har jag lanserat min hemsida i alla fall. Mest för min egen skull, för att jag ville skriva smakproven på den. Innan jag kan rekommendera någon att besöka den måste jag dock komma med två varningar gällande texterna på hemsidan:

För det första varnar jag de som läser för att få veta hur det går och avskyr att få upplösningen spolierad för att smakproven avslöjar en hel del av handlingen i mina opublicerade romaner. Karaktärerna är desamma, nämligen, även om texterna är unika och inte utdrag ur romanerna. Den här varningen gäller förstås bara om du är intresserad av att läsa mina böcker om jag någonsin blir publicerad.

För det andra varnar jag känsliga själar för att flera av texterna är av sexuell natur. Det är inget medvetet marknadsföringsknep, det bara blev så. Jag antar att jag passar på att testa saker när jag har friare händer och skriva alla snaskigheter som jag inte riktigt tycker platsar i romanerna... Besvärar det dig ska du nog inte gå dit. Visserligen gäller det inte alla texter, eller hela texterna, men man ska nog kunna läsa ohämmat för att uppskatta hemsidan.

Så där ja, nu kanske jag inte får några besökare alls. Eller också lyckas jag locka någon med löften om ångande het erotik som inte infrias... Om någon besöker hemsidan skulle jag bli väldigt tacksam över kommentarer! Det jag framför allt är nyfiken på är om texterna fungerar på egen hand, utan den förkunskap om karaktärerna som romanerna ger. Jag älskar ju mina karaktärer, vilket säkert får mig att överskatta allmänintresset i de lösryckta episoder som bjuds. Helst ska de nog läsas efter romanerna, men det är ju i nuläget inte möjligt.

Jag tror jag gör det. Jag tror att jag är så tokig att jag deltar i NaNoWriMo i år igen, fast det är extra mycket på jobbet nu och jag är mitt i redigeringen av "Kalla mig Charlie!" (som ni kan se har ordmätaren på den krupit upp till drygt 70000 ord sedan sist). Fast jag gör nog som i fjol och byter idé i sista sekunden - till förra årets ratade. Jag tror nämligen att jag kan ha en mer lättsam inställning till den sagolika historien om varulvar och vägrånare än till min andra idé. Det är en historia om flygaress på tjugotalet som dels kräver mer research (inte för att jag kan mer om tidigt artonhundratal utan för att den är mer realistisk) och dels har en mörkare ton som gör att jag kanske inte orkar arbeta på den i det tempo som krävs. "Varulvens Brud", som jag har valt att kalla den, är mer av en gotisk skröna. Dessutom har jag redan kapitelplanen utarbetad sedan i fjol, och jag har inte tid att göra det förarbetet på den nya idén under de sista dagarna i oktober.

Jag tänkte sätta en ordräknare för "Varulvens Brud" i kanten, men tjänsten är tillfälligt otillgänglig såhär vid den värsta NaNoWriMo-ruschen. Jag har i alla fall klistrat in det jag "okynnesskrev" i fjol i ett dokument och fick det till drygt 2000 ord, alltså mer än en dagsranson. Det är emot NaNoWriMos regler att "tjuvstarta", men jag kan verkligen inte rå för att jag under planeringsstadiet på en ny roman även kommer på "färdigformulerade" stycken. Jag ska försöka skriva 50000 nya ord i alla fall.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Kom hit eftersom jag sökte på "författarblogg". Klickade mig förbi så kallade kända författare och landade här. Och efter ha läst om refuseringar och evig väntan vete fan om jag inte också ska ta tag i det här med skrivandet och utgivandet själv. Skitnödiga förlag är det mest kreativitetsdödande som finns, om jag får gissa. Lycka till. Jag finns på:
bullshitbulletin.wordpress.com

Stella Sandberg sa...

Hej Fredo, kul att du hittat hit och lycka till med skrivandet!
Själv är jag inte beredd att betala för att ge ut mina egna böcker, men det är ju upp till var och en. Annars finns ju många små nystartade förlag att testa med först, om man har tålamodet...