lördag 12 maj 2007

Den långa väntan på svar...

Efter tre månaders väntan skrev jag igen till förlag 1, och fick beskedet att de inte hade hunnit ta itu med mitt manus än, utan att de skulle göra det efter sommaren. Synd, jag som hade velat använda sommarlovet till att bearbeta manuset! I höst vet jag faktiskt inte hur mycket fritid jag får till skrivande. Just nu är det mycket annat och jag har knappt skrivit alls, bara några kortare texter till hemsidan. Jag är förresten otålig att sjösätta den där hemsidan, så jag kommer nog tjuvstarta med den redan innan jag får något säkert besked från förlag. Fast jag vet inte, det känns samtidigt lite fånigt att som opublicerad författare ha en ambitiös hemsida... Jag vill nog åtminstone veta säkert att jag kommer att bli publicerad först, även om hemsidan sedan kommer innan boken. Från förlag 2 fortfarande inget svar, men det är normalt, där handlar det ju om första responsen på ett inskickat manus.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen Stella,

Håller med dig fullt ut med väntandet, ville också ta itu med korrigering av manuset nu i sommar! Känns lite arrogant av dem att låta en vänta så länge. Har du något bra förslag på annat förlag dit man kan skicka romantiska manus? Såg att du väntade på svar från annat bolag. Har letat en hel del men inte hittat något?

/Anonym

Stella Sandberg sa...

Ja, jag skickade ju det manuset för första gången i september tror jag, och fick svar om att de hade läst det och var intresserade i januari. Nu när de ändå har läst det och vet vad de tycker är det största problemet med det kan man ju tycka att de kunde ge mig bara lite mer utförliga instruktioner för vad jag ska ändra, så hade jag kunnat ta itu med det och leverera en ny version till i höst! Jag funderar på att göra det i alla fall, men synpunkterna jag fick var så väldigt vaga så det kanske inte är någon idé. De uppfattade en likhet med en annan roman och jag vet inte om jag måste ändra delar av storyn eller bara mer ytliga detaljer för att de ska tycka att det blir tillräckligt olikt för att inte gränsa till plagiat. Om jag ändå har tid över för att skriva kan jag förstås chansa, men jag kanske hellre ägnar den tiden till att skriva något nytt...
Jag misstänker att Harlequin inte riktigt har kapacitet att hantera "egna" författare, eftersom de tidigare bara har jobbat med översättningar. Förhoppningsvis är det väl en övergångsfas...
Det finns såvitt jag vet inga andra förlag med romantisk inriktning, men däremot publicerar väl "vanliga" förlag en hel del chic lit och liknande, så om man slänger in shopping, storstadsliv och glamourösa yrken i sin romantik kanske man får napp? Eller om det är lite mer snyfthistorier "based on a true story", eller med deckar/thrillerinslag? Ren romantik kanske det inte är någon annan än Harlequin som ger ut, om du inte hittat någon så är det säkert så.

Anonym sa...

För sjutton,
satsa på hemsidan och ge dig själv en liten kick. Vad spelar det för roll om du inte är utgiven än?
DU har ju ändå gjort något som inte många gör!

/Anonym

Stella Sandberg sa...

Ja, jag lutar åt det, men såhär är det: det jag tänkte ha på hemsidan är kortare texter som anknyter till mina romaner, som lite extraläsning att läsa antingen före eller efter romanen, och det blir ju ganska meningslöst om romanerna i fråga inte ens existerar... Eftersom texterna jag har skrivit till hemsidan utspelar sig i anslutning till mina romaner kanske det också kan vara en god idé att spara dem för att se om de kanske ska integreras i romanen, och lägga ut dem på hemsidan först när det är definitivt att de inte kommer med i romanen. Men jag funderar vidare...

Johanna Wistrand sa...

Vad kul att du har en ordmätare du med! Jag sätter in din länk i Romanloppet på studs!

Johanna

Stella Sandberg sa...

Tack Johanna! Jag skaffade faktiskt ordmätaren efter att ha sett den på Romanloppet, men nu är jag lite skeptisk, måste man gå igenom proceduren att göra en ny varje gång man ska uppdatera? Inte för att jag har några skrivna ord att uppdatera med än så länge...

Johanna Wistrand sa...

Hej Stella!
Wow, nu förstår jag varför du inte skriver i blogggen, du prioriterar skrivandet på romanen: 96,3 % skrivet!
Säg till när du är i mål som öppnar vi en virtuell champagneflaska för dig på Romanloppet.

Johanna

Stella Sandberg sa...

Hej Johanna, tyvärr är det inte alls så! Jag har faktiskt inte skrivit ett enda ord på romanen sedan jag skaffade mätaren. Den var i princip klar, men jag ska bearbeta den och drog till med ett antal ord som var lite högre än det befintliga. Jag har skrivit enstaka brottstycken till andra texter och gjort en del research, det är allt jag har uträttat i sommar.

Anonym sa...

Man borde ha en redigeringsmätare också och en researchmätare, för sånt tar ju också tid! Själv ska jag sitta och klippa och klistra lite i mina texter i sommar, det blir enahanda att bara skriva vidare hela tiden....
Jag har ett annat romanprojekt som jag skrev på förra året, ca 30.000 ord. Nu är jag riktigt sugen på att igenom de utprintade papprena med sax, ska bli riktigt kul! Och sätta ihop igen och fylla ut, och sedan efter det gå vidare.

Såg att du har fler romanordmätare. Jag tror jag ska införa samma grej idag på min blogg bra idé!

Johanna Wistrand

Stella Sandberg sa...

Vilken lyx att redigera ett utskrivet manus! Men det verkar ju råda konsensus om att det är så det ska gå till. Själv har jag inte gjort det - bläck och skrivarpapper är ju inte billigt precis, och det känns enklare att få in rättelserna där de ska vara direkt i stället för att först notera för hand. Men det är klart, man ser säkert språkfel mycket tydligare på en utskrift, och det blir allmänt skönare att läsa! Fast just klippa och klistra tycker jag ändå är lättare att göra på datorn än med en sax - blir det inte jobbigt att hålla reda på alla isärklippta bitar?
Själv har jag mest kastat ned en massa anteckningar på lösa papper och i anteckningsböcker i sommar, det blir också ett jobb att skriva in dem på datorn, men då kan man ju passa på att redigera dem och placera dem i rätt ordning samtidigt. Om jag kan läsa min egen handstil, vill säga... Ibland skriver jag något halvsovande eller medan jag är ute och går, eller så slarvskriver jag bara för att hinna få med allt innan jag glömmer bort det...

Johanna Wistrand sa...

Min mormor var författare, hon skrev historiska romaner och hennes arbetsrum var fullt med papperslappar och tejprullar och sax...kanske ligger denna minnesbild i bakgrunden när jag längtar efter att klippa och klistra, Det där fysiska också som omväxling. Jag blir trött i ögonen av datorn och jag ser inte texten lika bra alls på skärmen, får ingen överblick. Tips när det gäller bläckpatron till skrivaren: när det verkar ta slut: ta ut den och skaka den, upprepa detta, du får ut säkert 100 utprintade papper till :-)

Johanna

Stella Sandberg sa...

Oj, bra tips, tack!
Jag hade en skrivare tidigare som vägrade låta en byta patron när man ville, bara när den ansåg att den var slut, vilket var långt tidigare. Man kunde lura den genom att "byta" till samma igen, men då började den ju om att räkna från full patron så då blev det motsatt problem... Men då har jag för mig att man med mycket krångel ändå kunde få byta patronen "i förväg".
Du har förstås helt rätt i att lite "kroppsarbete" behövs efter att ha suttit framför datorn i timmar! Det är väl därför jag hellre antecknar för hand först fast det blir dubbelarbete... Men det är nästan ännu svårare att läsa och få överblick över, i alla fall med min handstil!